23 Nisan 2017 Pazar


                                   Bloom Taksonomisi


Taksonomi: Konumuz bağlamında taksonomi basitten karmaşığa, kolaydan zora sıralama anlamına gelmektedir. [6]

Bloom Taksonomisi: Bloom ve arkadaşları tarafından öğrenmenin üç aşamasından biri olan zihinsel aşamanın basamaklandırıldığı bir taksonomidir. Bu basamaklar: Bilgi, anlama, uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme olmak üzere altı basamaktan oluşur.[6]


1) Bilgi: Bu aşamada öğrenciye verilen bilginin öğrenci tarafından tanınması ve verildiği şekliyle hatırlanması beklenir. [5]

2) Kavrama: Bu aşamada öğrencilerden bilgiyi anlamlandırmış olmaları ve kendi kelimeleriyle ifade edebilecek düzeyde olmaları beklenir.[5]

3) Uygulama: Bu aşamada öğrenciden verilen bilgiyi kullanmaları beklenir. [5]

4) Analiz: Bu aşamada öğrenciden verilen bilginin oluşum nedenlerini ifade ediyor olabilmeleri beklenir. Analiz basamağında öğrenciler oldukça eleştirel düşünmelidir. [5]

5) Sentez: Bu aşamada öğrencilerin yaratıcılıkları ön plana çıkar. Kendilerine hazır olarak verilen bilgiyi analiz edebilerek analiz sonuçlarından orijinal yeni şeyler yaratmaları beklenir. Uygulama aşamasında öğrenciler için tek bir sonuç seçeneği varken sentez aşamasında öğrencilerin birçok farklı sonuca ulaşabilme imkanları vardır.[5]

6) Değerlendirme: Bu aşamada öğrencilerden herhangi bir konuda üretilmiş olan çözüm, fikir, bir işlem veya bir metod konusunda kendi fikirlerini ve kendi düşüncelerini kullanarak karar verebilmesi beklenir. Bu karar verme aşamasında bazı standartlar koyulması eşitliği sağlamak açısından iyi olacaktır. Aksi halde öğrenciler arasındaki farklardan dolayı öğrenciler çok değişik nedenlere dayanabilecek kararlar alabilirler. [5]

Bloom Taksonomisinin Yenilenmiş Hali ve Neden Yenilendiği

Bloom Taksonomisi Anderson ve Krathwohl tarafından 2001 yılında yenilenmiştir. Bu yenilemenin sebebi eğitim öğretimde yapılan yeni araştırmalar ve değişen koşullarla birlikte Bloom Taksonomisinin üst düzey bilişsel becerileri tam olarak ölçemediğinin tespit edilmesidir. Bu düzenlemede bilişsel alanın iki farklı süreci ön plana çıkmıştır. Bu süreçler bilgi ve bilişsel süreçlerdir. Bilgi kısmı olgusal bilgi, kavramsal bilgi, yöntem bilgisi, üst bilişsel bilgi olarak ayrılır.[1]



Olgusal Bilgi: Kanıtlanabilir bilgilere denir. Mesela kimya, fizik bilimlerindeki olayları nedenleriyle birlikte bilme bilgisi gibi[3]

Kavramsal Bilgi: Kavram, kategori, sınıflandırma bilgisi[2]

Yöntem Bilgisi: Konuyla alakalı becerileri, teknikleri, yöntemleri bilme ve bu yöntemleri ne zaman kullanacağını bilme[2]

Üstbilişsel Bilgi: Üstbiliş kişinin kendi düşünme süreçlerini bilmesi ve bunları kontrol edebilmesi olarak tanımlanır.[2]

Yeniden yapılandırılmış olan Bloom Taksonomisinin bilişsel süreç kısmında ise birbirini izleyen 6 basamak vardır. Daha önceki adlandırmalar yerine başka adlandırmalar getirilmiştir. ‘Bilgi’yerine ‘hatırlama’, ‘kavrama’ yerine ‘anlama’, ‘sentez’ yerine ‘yeniden oluşturma’ getirilerek yeniden tanımlanmıştır ve 'yeniden oluşturma' basamağı, 'değerlendirme' basamağı yerine getirilmiştir. Eski taksonomide olmayan 'yaratma' basamağı da son basamak olarak eklenmiştir. Bu şekilde yeniden yapılandırılan bu taksonominin daha işlevsel olduğu düşülmüştür.[1]

Bloom Dijital Taksonomisi

 Bloom Taksonomisinin günümüzdeki eğitsel uygulamalara göre uyarlanarak verilmesidir.[4]


 Kaynakça:

1)http://www.pegem.net/akademi/kongrebildiri_detay.aspx?id=127506
2) https://eflatunplatosu.com/2016/05/09/bloom-taksonomisinin-yeniden-duzenlenmis-hali/
3)http://olgusal-bilgi.nedir.org/
4)http://alperenfisne.blogspot.com.tr/2016/04/bloom-taksonomisi.html
5)http://ckeris.blogcu.com/bloom-taksonomisi-siniflamasi/3352808
6) http://ogta.net/lesson/hedeflerin-siniflandirilmasi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder