19 Mart 2017 Pazar

Öğrenme Stilleri

Öğrenme stili bir kişinin herhangi bir şeyi öğrenirken hangi yolla öğrendiğini gösteren bir şemadır. Öğrenme bireysel bir etkinliktir ve herkesin bilgiyi alması, anlamlandırması farklıdır. Bu da farklı öğrenme stillerini ortaya çıkarır.

Eğitimde bu öğrenme stillerinin dikkate alınması ve öğretim ortamlarının bu şekilde tasarlanması başarının artmasını sağlayacaktır. Peki eğitimde en çok dikkate alınan öğrenme stilleri nelerdir?
Öğrenme stilleri iki açıdan ele alınabilir. Algılama ve yorumlama. Algılama görsel, işitsel(sözel), dokunsal ve kinestetik, yorumlama ise bütünsel ya da ardışıktır. [1]


Görsel(Bütünsel) Stil: Görerek öğrenme vardır. Öğrenciler görerek ve okuyarak öğrenirler. Öğrenci için gördüklerini anlamak, yorumlamak, hatırlamak ve öğrenmek daha kolaydır. Bu öğrenciler için görsel materyallerin kullanılması daha iyi sonuçlar verecektir.[2] Bu şekilde öğrenen öğrencilerin öğreniminde renkli şeyler kullanılması öğretimde ve öğrencinin öğreniminde kolaylık sağlayacaktır. Görsel öğrenim stiline sahip öğrenciler okumayı, yazmayı severler. Düşünürken görsel imajlar ile düşünürler. Ayrıntıları hatırlama konusunda iyidirler. Beyinlerinde canlandırma yetenekleri çok iyidir ve böylece hatırlarlar. Grafikler, haritalar, resimler, şemalar, posterler, karikatürler bu öğrenciler için kullanılabilecek iyi materyallere örnek verilebilir.  [3]



İşitsel(Ardışık) Stil: Duyarak ve konuşarak, yorum yaparak öğrenmenin etkin olduğu bir öğrenme stilidir. Bu öğrenme stilinde öğrenciler duyduklarını anlama, yorumlama, hatırlama ve öğrenmede daha iyidirler. İşitsel öğrenme stiliyle öğrenen öğrenciler tartışma yoluyla da öğrenme sağlayabilirler. Bu yüzden bu öğrenciler için sözel materyaller çok daha önemlidir. [2]Mesela yazılı değil de sözlülerde daha başarılı olabilirler. Ayrıca bu stille öğrenmede daha iyi olan öğrenciler yüksek sesle tekrar yaparak, grup içinde tartışarak daha hızlı ve daha iyi öğrenirler. Bu öğrenciler için gürültü dikkat dağıtmada çok etkilidir. Bu yüzden bu öğrencilerin konsantre olabilmeleri için gürültü etkeni ortadan kaldırılmalıdır. Bir diğer özellik olarak ise görsel öğrenme stiline sahip öğrenciler yüzleri hatırlamada daha iyiyken işitsel öğrenme stiline sahip öğrenciler isimleri hatırlamada daha iyidir.[3]

Dokunsal(Görsel/Ardışık) Stil: Bu öğrenme stiline sahip öğrenciler dokunarak öğrenmeye daha yatkındırlar. Dokunduklarını hatırlarlar. Fiziksel etkinlikler bu öğrenciler için de iyi bir yöntemdir. Kabartmaları, yazıları incelemek, yazmak, model oluşturmak bu öğrencilerin öğrenmesi için iyi yöntemlerdir.  [2]


Kinestetik Stil:  Bu öğrenme stilinde öğrenciler daha çok yaşayarak öğrenmeye yatkındırlar. Fiziksel etkinlikler bu öğrencilerin öğrenmesi açısından daha etkili bir yöntem olacaktır. Mesela oyunlarda bu öğrencilere yer vererek öğretmek iyi bir yöntem olabilir.[2] Bu öğrencileri değerlendirirken fiziksel performansa yönelik değerlendirme yapmak daha iyi sonuçlar verecektir. Kinestetik öğrenme stiliyle öğrenmede daha iyi olan öğrenciler bir başka seçenek olarak mesela eğitsel bir oyun içinde canlandırma yaparak bilgiyi edinebilir, daha iyi saklayabilir ve hatırlayabilirler.  Çünkü bu öğrenciler için hareket önemli bir faktördür ve konuşulan ve görülen şeylerden ziyade yapılan şeyleri daha kolay hatırlarlar.[3]

 Kaynakça:

3) http://docplayer.biz.tr/195070-Ogrenme-stgllerg-1-gorsel-agirlikli-ogrenme-stili-gorerek-ogrenenler.html




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder