Öğrenme Stilleri
Öğrenme stili bir kişinin herhangi bir şeyi öğrenirken hangi
yolla öğrendiğini gösteren bir şemadır. Öğrenme bireysel bir etkinliktir ve
herkesin bilgiyi alması, anlamlandırması farklıdır. Bu da farklı öğrenme
stillerini ortaya çıkarır.
Eğitimde bu öğrenme stillerinin dikkate alınması ve öğretim
ortamlarının bu şekilde tasarlanması başarının artmasını sağlayacaktır. Peki eğitimde
en çok dikkate alınan öğrenme stilleri nelerdir?
Öğrenme stilleri iki açıdan ele alınabilir. Algılama ve
yorumlama. Algılama görsel, işitsel(sözel), dokunsal ve kinestetik, yorumlama ise
bütünsel ya da ardışıktır. [1]
Görsel(Bütünsel) Stil: Görerek öğrenme vardır. Öğrenciler
görerek ve okuyarak öğrenirler. Öğrenci için gördüklerini anlamak, yorumlamak,
hatırlamak ve öğrenmek daha kolaydır. Bu öğrenciler için görsel materyallerin
kullanılması daha iyi sonuçlar verecektir.[2] Bu şekilde öğrenen öğrencilerin
öğreniminde renkli şeyler kullanılması öğretimde ve öğrencinin öğreniminde
kolaylık sağlayacaktır. Görsel öğrenim stiline sahip öğrenciler okumayı,
yazmayı severler. Düşünürken görsel imajlar ile düşünürler. Ayrıntıları
hatırlama konusunda iyidirler. Beyinlerinde canlandırma yetenekleri çok iyidir
ve böylece hatırlarlar. Grafikler, haritalar, resimler, şemalar, posterler,
karikatürler bu öğrenciler için kullanılabilecek iyi materyallere örnek
verilebilir. [3]
İşitsel(Ardışık) Stil: Duyarak ve konuşarak, yorum yaparak
öğrenmenin etkin olduğu bir öğrenme stilidir. Bu öğrenme stilinde öğrenciler
duyduklarını anlama, yorumlama, hatırlama ve öğrenmede daha iyidirler. İşitsel
öğrenme stiliyle öğrenen öğrenciler tartışma yoluyla da öğrenme
sağlayabilirler. Bu yüzden bu öğrenciler için sözel materyaller çok daha
önemlidir. [2]Mesela yazılı değil de sözlülerde daha başarılı olabilirler. Ayrıca
bu stille öğrenmede daha iyi olan öğrenciler yüksek sesle tekrar yaparak, grup
içinde tartışarak daha hızlı ve daha iyi öğrenirler. Bu öğrenciler için gürültü
dikkat dağıtmada çok etkilidir. Bu yüzden bu öğrencilerin konsantre
olabilmeleri için gürültü etkeni ortadan kaldırılmalıdır. Bir diğer özellik
olarak ise görsel öğrenme stiline sahip öğrenciler yüzleri hatırlamada daha
iyiyken işitsel öğrenme stiline sahip öğrenciler isimleri hatırlamada daha
iyidir.[3]
Dokunsal(Görsel/Ardışık) Stil: Bu öğrenme stiline sahip
öğrenciler dokunarak öğrenmeye daha yatkındırlar. Dokunduklarını hatırlarlar.
Fiziksel etkinlikler bu öğrenciler için de iyi bir yöntemdir. Kabartmaları,
yazıları incelemek, yazmak, model oluşturmak bu öğrencilerin öğrenmesi için iyi
yöntemlerdir. [2]
Kinestetik Stil: Bu
öğrenme stilinde öğrenciler daha çok yaşayarak öğrenmeye yatkındırlar. Fiziksel
etkinlikler bu öğrencilerin öğrenmesi açısından daha etkili bir yöntem
olacaktır. Mesela oyunlarda bu öğrencilere yer vererek öğretmek iyi bir yöntem
olabilir.[2] Bu öğrencileri değerlendirirken fiziksel performansa yönelik
değerlendirme yapmak daha iyi sonuçlar verecektir. Kinestetik öğrenme stiliyle
öğrenmede daha iyi olan öğrenciler bir başka seçenek olarak mesela eğitsel bir
oyun içinde canlandırma yaparak bilgiyi edinebilir, daha iyi saklayabilir ve
hatırlayabilirler. Çünkü bu öğrenciler
için hareket önemli bir faktördür ve konuşulan ve görülen şeylerden ziyade
yapılan şeyleri daha kolay hatırlarlar.[3]
Kaynakça:
3) http://docplayer.biz.tr/195070-Ogrenme-stgllerg-1-gorsel-agirlikli-ogrenme-stili-gorerek-ogrenenler.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder