26 Şubat 2017 Pazar

                           

                          Görsel (İkonik) Bellek Nedir, Nasıl Geliştirilebilir?


      Görsel bellek bilgilerin görsel olarak saklandığı bellek türüdür. Görsel hafıza sayesinde canlı ve cansız varlıkların görsel bilgileri beynimizde kalabilir.  Soyut bilgiler ise somut bilgilere göre daha zor akılda tutulur. Bu yüzden soyut bilgiler görselleştirilerek yani somutlaştırılarak görsel hafızada saklanırsa hatırlanmaları daha kolay olur. Görsel hafızada görseller sözel olanlarla ilişkilendirilir ve bilgiler daha kalıcı hale gelirler. [1]



      Görsel bellek geliştirilebilir bir bellektir. Bu amaçla yapılabilecek çalışmalar vardır. Mesela özel eğitim öğrencilerinde bilgileri uzun süreli hafızada tutmada genellikle sıkıntı yaşanır. Bu yüzden öncelikle görsel belleğin geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapılabilir.[2] Bu çalışmalara örnek vermek gerekirse:
  • Öğrencinin gördüğü nesneleri aklında tutmasına yönelik çalışmalar: Bu çalışmalarda öğrenciye birbiriyle bağlantılı nesneler gösterilerek bu nesnelerin isimlerinin akılda tutulması istenebilir. Çalışmanın ilerleyen aşamalarında birbiriyle alakasız nesneleri de işin içine katarak çalışma biraz daha zorlaştırılabilir. Tabii bunlar öğrencinin hangi aşamada olduğuna göre de değişmektedir.
  • Gördüğü resimleri aklında tutmasına yönelik çalışmalar
  • Gördüğü resimdeki nesneleri anımsamaya yönelik çalışmalar: Bu çalışmalarda öğrenciye gördüğü resimdeki nesnelerin konumlarına yönelik sorular sorulabilir. Mesela “ Masanın sağındaki nesne nedir?” gibi sorular sorularak öğrenci ile çalışmalar yapılabilir.
  • Öğrencinin okuduğu sözcükleri anımsamasına yönelik çalışmalar
  • Öğrencinin gördüğü resimleri çizmesine ve yazmasına yönelik çalışmalar
  • Kendisine arka arakaya gösterilerek yapılan hareketleri hatırlayıp yapmasına yönelik çalışmalardır. [2]

      Bu çalışmalar öğrencinin durumuna göre gerçekleştirilebilecek çalışmalardır. Her öğrencinin bu çalışmaların hepsini yapması gerekmeyebilir. Hangisine ihtiyaç duyduğu test edilerek o çalışmalar üzerinde durulabilir. [2]



      İşitsel olarak öğrenmede daha iyi olan öğrencilere görsel öğrenme becerisi kazandırmak için de çalışmalar yapılabilir. İşitsel yollardan da yararlanılarak bu öğrenciler için çalışmalar gerçekleştirilebilir.  Öğrenci işitsel öğrenmede iyi olmasa bile çalışmalarda işitsel ögeleri kullanmak etkili bir yol olacaktır. Çünkü tek bir duyuyu kullanmaktansa iki duyuyu bir arada kullanmak öğrenmede daha etkili olacaktır. [2]

      Kişilerin görsel hafızaları test edilebilir. Bu testler ile kişilerin mekânsal algı yetenekleri ve görüntüleri akılda tutabilme yetenekleri ölçülür. Bu testler kişilerin görsel hafızalarına yönelik performanslarını ölçmeye yönelik yapılabileceği gibi bazıları da nörolojik rahatsızlıkları tespit etmeye yönelik yapılabilir. [3]

                                                                
Kaynakça:

[1]: https://tr.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6rsel_bellek

[2]: http://www.tavsiyeediyorum.com/makale_10645.htm

[3]: https://www.mentalup.net/blog/gorsel-hafiza-testleri




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder